ring logo

De recruitment trends van 2017

Mobiele site en meten = weten

Meer dan de helft van de werkzoekenden oriënteert zich op een nieuwe baan middels een mobiele telefoon. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken wie je bezoekers zijn en wat ze doen. Ook goed om te weten; heeft een Adwords campagne zin? En levert Facebook iets op? Meten = weten en in 2017 nog belangrijker om de juiste kandidaat te vinden.

 

Employer branding & kandidaat ervaring

Werkzoekenden lezen reviews, bekijken de “werken bij” of “ over ons” pagina en speuren social media af naar interessante items die hen helpen bij de oriëntatie op een nieuwe baan. Ontwikkelingen die we steeds vaker zien zijn een 360 graden graden video van de werkplek, werknemers die bloggen over hun werk en een cultuur fitheidstest die je kan doen om te checken of je past binnen de cultuur van het bedrijf.

 

Intern recruitment krijgt meer aandacht

Talent moet je behouden, helemaal gezien de schaarste op de arbeidsmarkt. Eigen medewerkers zouden daarom een hoge prioriteit moeten hebben.

 

Kwaliteit van (toekomstige)medewerkers

De tijd die je nodig hebt voor het invullen van een vacature naar de tevredenheid van de managers is belangrijk, maar de kwaliteit is nog belangrijker. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Toptalent werf je in 2017 niet alleen door het posten van een vacature, searching is dit jaar weer een belangrijk onderdeel.

 

Betrokkenheid is belangrijker dan search

Iedere recruiter kan tegenwoordig goede kandidaten vinden. Helaas zorgt deze (sales)benadering voor veel irritatie bij die goede kandidaat, daarom moet je je meer richten op de betrokkenheid. Door research te doen via sociale media kom je erachter wat de kandidaat bezighoudt. Speel daarop in.

 

Videosolliciteren is de toekomst

Online video’s nemen al voor ruim 60 procent van het internetverkeer in. Met die wetenschap lijkt videosolliciteren een logische stap in de wereld van solliciteren. Videosolliciteren geeft direct een goed beeld van de sollicitant. Je kunt snel schakelen en snel selecteren.

 

Focus op internationaal werven

In de schaarse doelgroepen komt er meer focus op internationaal werven. Een aantal branches, voornamelijk ICT, kunnen met moeite de vacatures vullen met kandidaten die in Nederland beschikbaar zijn. Het is zelfs zo dat kandidaten met een bepaalde functie juist alleen maar in het buitenland willen werken. Wat blijft er dan over? Juist, buitenlandse werknemers.